mandag 24. oktober 2011

Fasit

Noen ganger skulle jeg ønske det fantes en guidebok til livet, sånn typ "A-Å for ett godt liv" eller "Hvordan ta gode, kloke beslutninger som du vet at er rett og ikke kommer til å angre på", eller "Dette er helt klart veien å gå". En sånn bok hadde definitivt gjort seg. Jeg er forsåvidt klar over at det finnes denne type bøker, men det jeg mener er liksom en fasit. Ja, en fasit, det er DET som hadde gjort seg. Det er så mange ting jeg lurer på, har jeg valgt riktig utdannelse? Blir jeg en god lærer? Blir jeg noen gang gift med barn? Om ikke, hvor mange katter kommer jeg til å skaffe meg? Sånne ting.

Nok en gang finner jeg meg selv våken lenge etter at jeg burde ha lagt meg, jeg vil gjerne legge meg, men jeg får det ikke til. Kanskje det finnes en bok for det også. En slik "Får du ikke sove? 10 enkle skritt til den perfekte søvnen". (note to self: sjekk ut dette). Uansett, når man da har vasket leiligheten, forsøkt å sy en kjole, kuttet seg i fingeren og bannet høyt, prøvd å lese pedagogikk, spist en hjemmelaget cookie (true story), drukket et glass melk, sjekket facebook (igjen) og pusset tennene og man fortsatt ikke får sove blir det tid til å fundere over livet. Jeg begynner å bli mer og mer bevisst på at dette er noe jeg gjør kanskje i overkant mye, men sånn er det enda. Min kjæreste mamma sier at det er bare slik jeg er skapt, jeg er en (som hun ville sagt) grubler. Men det er i grunnen helt greit.

Jeg innser også at jeg har en tendens til å rable avgårde i disse "innleggene" mine og at det i noen tilfeller ikke er i overkant spennende å lese. Men kanskje det er en av symptomene ved grublesyndrom, kanskje det er kronisk. Jeg vet ikke, men jeg vet ganske lite. Og det er også helt greit.

PS: Om noen kommer over en slik fasit på livet, ta gjerne kontakt. Men ikke noe sånn der "the secret" tullvas, det vil jeg ikke ha noe av.

PPS: Jeg anbefaler på det sterkeste at alle i hele verden hører på Lana Del Rey, hun er ganske fin.

1 kommentar: